zondag 12 augustus 2012

Johnnie Walker Red, Black, Green, Gold & Blue Label


Johnnie Walker, wie kent hem niet? Voor de grap noem ik hem samen met mijn vrienden vaak "Sjon de Wandelaar".
Voor je verder gaat met lezen, kijk eerst eens even naar volgend filmpje, waarin de Schotse acteur Robert Carlyle te zien is in een bijna zeven minuten durend filmpje over de ontstaansgeschiedenis van Johnnie Walker. Klik hier voor het filmpje.

Red Label en Black label heb ik jaren geleden voor het eerst gedronken en onlangs ook de 18-jaar oude Gold Label. Vorige week heb ik een Green Label gekocht, daar was ik erg benieuwd naar. Op mijn verlanglijstje staat nog de legendarische Blue Label en daar kijk ik erg naar uit! Tot nu toe is Green Label mijn favoriet uit de reeks.

Vrij recent zijn er ook een paar nieuwe labels uitgekomen, Gold Reserve, Double Black en Platinum. Het Walker whisky imperium blijft groeien.




Red Label - Een samenstelling van ongeveer 35 graan- en maltwhisky's (waaronder Talisker). Deze whisky is op Jameson whiskey na, de meest verkocht whisky ter wereld. Het is de enige whisky die specifiek voor het mixen met andere dranken zoals cola wordt gepromoot.
Het karakter van de whisky wordt bepaald door intense, kruidige, krachtige, scherpe aroma’s. Red Label veroorzaakt een explosie tegen het gehemelte met de stuivende frisheid van een aanstormende golf, gevolgd door de kracht van aromatische specerijen en ten slotte een lang aanhoudende, rokerige afdronk. Het mondgevoel is complex: ‘sweet chilli’ is een goede omschrijving van deze smaak en de tintelende sensatie op de tong.



Black Label - Een blend van zo'n 40 graan- en maltwhisky's, alle met een minimumleeftijd van 12 jaar.
De luxe van Johnnie Walker is de exclusieve beschikking over de beste whisky’s van Schotland, variërend van de krachtige malts van de westkust tot de meer subtiele aroma’s van de oostkust. Black Label haalt het beste uit al deze aroma’s bij de creatie van een unieke blend met een zacht, diep en complex karakter.




Green Label - Vier kenmerkende malts bepalen de belangrijkste smaakinvloeden voor deze 15 jaar oude whisky. Talisker geeft een krachtig en diepgaand karakter, Coal Ila draagt bij aan geheimzinnigheid en intensiteit en in de kern zorgen Cragganmore voor een zoetige moutsmaak en Linkwood voor dat laatste vleugje finesse.




Gold Label - Een blend van ongeveer 15 verschillende single-maltwhisky's (en graan whisky). Het recept is gebaseerd op de aantekeningen van Alexander II die deze blend had bedacht ter ere van John Walker. Voor deze blend worden een aantal 18 jaar oude single malts gebruikt en een aantal zeldzame 15 jaar oude single-maltwhisky's.
Met zijn rijke gouden kleur en zijn donkergouden schittering spreidt hij een volle, ronde, diepe neus ten toon. Met zijn noten van zachte rozijnen en toffee, verse mout en lichte room is Gold Label even bekoorlijk als zinnenstrelend.
De smaak is rijk en robuust met volle maltaroma’s en honingachtige specerijen met amandel en marsepein, waardoor een karakteristieke romigheid ontstaat.
Cardhu zorgt voor sterke maar toch zachte aroma's van mout en eikenhout. Extra gerijpte graanwhisky’s geven iets van de lang aanhoudende zoetigheid en door Clynelish, afkomstig uit de noordelijke hooglanden, krijgt de whisky zijn ongewone aromatische romigheid. De afdronk is bijzonder complex en aangenaam lang.




Blue Label - De top van het assortiment. De Blue Label wordt samengesteld uit zeldzame whisky's van bekende Schotse distilleerders. Sommige maltwhisky's die er in zijn verwerkt hebben een leeftijd van 50 tot 60 jaar. De flessen zijn genummerd en worden verkocht in een met zijde afgewerkte doos. Blue Label stelt de norm, met ontelbaar veel aromalagen uit handmatig geselecteerde, zeldzame vaten vanuit alle Schotse regio’s. De aroma's worden beïnvloed door de rook van de westkust en de rijke, zoeter whisky’s van de oostkust.




Johnnie Walker's uitgebreide geschiedenis:
Johnnie Walker, één van de pioniers uit de whiskywereld is nog steeds een grote inspiratiebron voor de whiskywereld. Drie generaties van de Walker familie hebben ertoe bijgedragen om Johnnie Walker tot een wereldwijd beroemd en geliefd whiskymerk te maken.

Er zijn veel overeenkomsten tussen de Walker's en de grote topondernemers van nu.
De Walker's hebben generaties lang veel risico genomen, oorlogen en overstromingen overleefd en ze hebben gestreden tegen de amerikaanse drooglegging (prohibition).
De grootste prestatie is de enorme inspiratiebron die ze vandaag de dag nog zijn.

Oprichter John Walker werd geboren op 25 juli 1805 en niet lang daarna is het recept ontwikkelt voor 's werelds meest favoriete schotse whisky. Het verhaal begon in Kilmarnock Schotland, een kleine startende onderneming die uitgroeide tot een wereldwijde dynastie. Zijn grote ondernemingsdrift zorgde ervoor dat hij als jongeman de ouderlijke boerderij verliet om zijn dromen werkelijkheid te laten worden.
Hij werd kruidenier en handelde in vele goederen. Het blenden van theebladeren was zijn specialiteit en daarmee kwam hij op het idee om graan te blenden en malt whisky te produceren. Zijn eerste whisky was van een veel zachtere, consistentere kwaliteit dan de andere whiskymerken.

In 1856 zette John's zoon Alexander het bedrijf voort en breidde het imperium verder uit. Adverteren had in die tijd nog geen marketingwaarde en dus bedacht Alexander iets anders om zijn klanten te herinneren aan zijn whisky. In 1867 bedacht en registreerde hij het schuine label-etiket van de black en gold label, welke nu ook nog gebruikt wordt en herkenbaar is. Het Copyright (©) werd beschikbaar in 1876 en Walker maakte daar direct gebruik van. In die tijd zat Walker's whisky al in de kenmerkende, revolutionaire rechthoekige fles.

De concurrentie was groot, zelfs van whisky's met een mindere kwaliteit maar Alexander was zelfverzekerd en had alle vertrouwen in zijn merk. Een trotse uitspraak van Alexander luidt als volgt: "Er komen wellicht andere merken op de markt, maar wat ons betreft maken we John Walker van dermate superieure kwaliteit dat geen enkele andere whisky daar aan kan tippen".

In 1889 stierf Alexander Walker en hij liet zijn bedrijf na aan zijn 3 zonen, John, George Paterson en Alexander II. Het was Alexander II die de familie blending expertise voortzette terwijl George de verantwoordelijkheid nam voor de marketing innovaties.

De eerste reclame advertenties voor de Walker familie whisky werden gepubliceerd eind 1800. Pas na 1900 werd het bekende Walker & Sons logo geboren. In 1909 nam George Walker de populaire cartoonist Tom Browne in de armen om een logo te creëren. Voor zijn inspiratie kleedde hij zich tot een evenbeeld van John Walker. In eerste instantie met hoge hoed, vestjas en hoge laarzen. Dit iconische figuur is al menig keer veranderd van positie en kleding zoals je hieronder op de afbeelding kan zien.
Wat er ook aan het logo veranderde, hij ging altijd voorwaarts en boekte vooruitgang, twee kenmerken die Johnnie Walker vandaag de dag nog graag aanhaalt.


Om de schrijdende man kracht bij te zetten bedacht men de beroemde uitspraak:
"Keep Walking". Deze uitspraak vind je vaak terug in marketingcampagnes. Het behelst de reis van vooruitgang en innovatie van Johnnie Walker's evolutie en succes.
Een eerdere originele uitspraak: "Born 1820, still going strong" werd gebruikt in 1908 en is nog steeds kenmerkend met een kern van waarheid.

Terwijl George bezig was met zijn marketing campagnes om de aandacht van de klanten te trekken, was Alexander II bezig met zijn passie voor het blenden.


In 1906 bracht John Walker & Sons drie blends op de markt van "Old Highlands Whisky". De basis blend met een wit label, "Extra Special Old Highland" kreeg een rood label en "Walkers Old Highland Whisky", 12 jaar oud, een zwart label.
In 1909 werden de namen gewijzigd naar de voorkeur van de consument om ze naar de kleur te vernoemen, White Label, Red Label® en Black Label® waren geboren.

Tegen 1920, aan het einde van de eerste Wereldoorlog, werd White Label afgeschaft om meer klasse te verkrijgen en een hoger segment klanten aan te spreken.
Sir Alexander werd geridderd en het bedrijf stond voor de uitdaging om wereldwijd de handel te gaan drijven. Met een wereldwijd imago in 120 landen had Johnnie Walker een bekendheid verworven die in die tijd nog groter was dan Coca-Cola®.

In die tijd ging John Walker & Sons een fusie aan met the Distillers Co. Ltd., om de distributie wereldwijd verder uit te breiden. De fusie begon in 1925 en duurde tot het einde van jaren 80, toen de holding zijn naam veranderde naar United Distillers en fuseerde met Guinness. Vandaag de dag is Johnnie Walker in handen van Diageo, een multinational op het gebied van alcoholische dranken. Het wordt in 200 landen verkocht en is daarmee de meest verspreide whisky. Het bedrijf verkoopt jaarlijks 120 miljoen flessen.

In juli 2009 werd bekend dat Diageo de historische vestiging van Johnnie Walker in Kilmarnock zou sluiten. In 2012 werden de laatste flessen gevuld. De meerderheid van de 700 werknemers aanvaardde een vertrekpremie, een deel vond werk in andere Johnnie Walker-vestigingen en de rest werd ontslagen. Daarmee werd de link tussen het whiskymerk en het Schotse stadje na 192 jaar verbroken. Het etiket van Johnnie Walker moest worden aangepast.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten